مزایای نانو فیلتر های صنعتی عبارتست از :
جذب ذرات بیشتر
فیلتراسیون سطحی
افزایش راندمان
طول عمر بیشتر
کاهش استهلاک و افزایش توان ماشین الات

وقتی ادعا میشود طول عمر نانو فیلتر ها بیشتر است و اینکه برای مصرف کننده مقرون به صرفه است را چکونه میتوان به اثبات رساند .

کارشناسان و مهندسین واحد تحقیق و توسعه ( R&D) شرکت دانش بنیان نانو فناوران خاور با بررسی ها و آزمایشات مختلف و جمع آوری نتایج این ادعا را اثبات نمودند که در ذیل به توضیح آن خواهیم پرداخت .
کارشناسان واحد تخقیق و توسعه در فاز عملیاتی ۲ سری  کیسه فیلتر را در دستگاه فیلتر یکی از کارخانجات قراردادند یک سری کیسه فیلتر معمولی و یک سری کیسه فیلتر نانو الیاف و به مدت ۳ ماه این کیسه فیلتر ها در پروسه تولید قرار گرفت بعد از آن کیسه های نانوی و معمولی به آزمایشگاه شرکت نانو فناوران جهت انجام آزمایشات مختلف عودت گردید .
کیسه های استفاده شده در آزمایشگاه با استفاده از میکروسکوب الکترونی روبشی ( SEM ) تصویر برداری گردید که نتایج آن به شرح ذیل است .

( تصویر ۱ )  از کیسه فیلتر معمولی در مقیاس ۲۰۰ میکرومتری گرفته شد

همانطور که در تصویر فوق مشاهده میشود ذرات سفید و ریزی که به روی کیسه فیلتر دیده می شود غبار های ناشی از تولید است که به دام فیلتر افتاده اند توجه شما را به سایز و قطر الیاف فیلتر نیز جلب مینمایم در تصویر فوق حالات ذرات در مواجه با فیلتر ، چند حالت وجود دارد یا ذرات آنقدر کوچک بوده که از فیلتر رد شده و وارد محیط زیست شده اند ( گاهی اوقات در بعضی از صنایع این ذرات دارای ارزش افزوده است که باید به دام فیلترافتد و سپس جمع آوری شود ) و حالت دیگر اینگه ذرات در عمق  به دام می افتند که این حالت باعث بسته شده منافذ و تخلخل های فیلتر میشود و در کوتاه شدن طول عمر فیلتر موثر است و حالت دیگر این است که ذرات بزرگ هستند و روی سطح فیلتر می مانند و با ایجاد پالس از فیلتر جدا میگردد که این بهترین حالت برای دیر اشباع شدن فیلتر است .

( تصویر ۲ )  تصویر نانو فیلتر در مقیاس ۲۰۰ میکرون گرفته شده است

 تصویر فوق دقیقا در مقیاس فیلتر معمولی گرفته شده است ( تصویر ۱ )  همانگونه که در این تصویر مشاهده میشود پوشش نانو الیاف در این مقیاس بسیار ریز دیده میشود و ذرات از کوچکترین تا بزرگترین سایز در سطح کیسه فیلتر رویت میشود و برای اینکه بررسی گردد که ذرات تا چه حد در فیلتری که با نانو الیاف پوشش داده شده است نفوذ کرده است با مقیاس تصویر برداری را کوچکتر ( زوم بیشتر روی تصویر )  کنیم .

( تصویر ۳)  در مقیاس ۲۰ میکرون فیلتر معمولی جهت بررسی ذرات در روی فیلتر گرفته شده است

در این تصویر مشاهده میشود که ذرات چگونه به عمق فیلتر نفوذ و به دام فیلتر افتاده اند و کاملا مشهود است که تخخل ها و حفرات فیلتر را مسدود نموده اند که این باعث افت فشار و اشباع فیلتر خواهد شد .

( تصویر ۴ ) از فیلتر نانو الیاف در مقیاس ۲۰ میکرون گرفته شده است

در این تصویر نانو الیافی که روی سطح فیلتر پوشش داده شده است مشهود تر است و نیز در این تصویر ذرات با تراکم کمتر و در سطح کیسه فیلتر دیده میشود و دلیل اینکه تراکم ذرات در این تصویر کمتر است به این دلیل است که با توجه به فیلتراسیون سطحی ذرات به راحتی ریزش میکنند .

( تصویر ۵ )  نانو فیلتر در مقیاس ۵ میکرومتر گرفته شده است

در تصویر فوق نانو الیاف به وضوح دیده میشود و اینکه در عمق فیلتر ذرات به دام افتاده ای دیده نمیشود و تمامی ذرات در روی سطح نانو فیلتر به دام افتاده اند و با توجه با سایز ذرات همانطور که مشاهده میشود ذرات ۶۰۰ نانو متری به بالا در روی سطح فیلتر به دام افتاده اند و این یعنی فیلتراسیون سطحی که در مورد فیلتر های نانو الیاف ادعا میشود و با این تحقیقات و نتایج به دست آمده این ادعا به اثبات می رشد و وقتی می گویم طول عمر نانو فیلتر را افزایش می یابد یعنی اینکه دیر تر اشباع می شوند و وقتی فیلتر دیر تر اشباع شود طول عمر مصرف و زمان تعویض آن طولانی خواهد شد و استفاده از نانو فیلتر ها برای صنایع مقرون به صرفه خواهد بود .
و دیگر اینکه وقتی ذرات به عمق فیلتر نفوذ نکند و تخلخل ها را مسدود نکند فیلتر در طول مورد استفاده باعث افت فشار نخواهد شد و توان و انرژی و استهلاک ماشین آلات افزایش نخواهد یافت .

طراحی سایت توسط نانو فناوران